Da jeg opprinnelig satte igang denne bloggen, tenkte jeg dessverre ikke langt nok fremover når det gjelder brukervennlighet. Blogger er jo, som kjent, nettopp et veldig kjent alternativ for dem som ønsker å starte sin egen blogg. Oppsettet er veldig brukervennlig, slik at man lett kan poste det meste på nettet, og det finnes uendelig mange tilleggsprogrammer som gjør at man kan poste nærmest fra hvor som helst. Problemet ligger altså ikke her. Lagringskapasiteten er heller ikke noe å fnyse av. Hos Blogger kan du laste opp bilder for 300 MB, mens eksempelvis WordPress kun kan tilby 25 MB. Det tar, med andre ord, litt tid før du slipper opp for bildeplass. Hva er da problemet med Blogger?

Problemet ligger i brukervennligheten for selve brukeren. Si nå at du gjennom ett år har postet jevnt og trutt hver, eller nesten hver, dag. Mange interessante artikler har blitt publisert via det brukervennlige publiseringssystemet til Blogger. Nå forsøker imidlertid en av brukerne dine å finne en artikkel han husket å ha lest hos deg. Problemet er at han ikke husker tittelen, kun at artikkelen handlet om den nye teknologien Ajax i forbindelse med Windows Live. Det første han da må gjøre er å søke etter filen, men ettersom du kanskje har publisert en rekke filer om temaet gjennom året, blir han kanskje nødt til å søke mer spesifikt, eller bla seg gjennom listen av delvise treff. Et annet eksempel er en ny og potensiell bruker som synes artiklene du nylig har postert virker interessante, og som lurer på hva mer du har skrevet om. Alternativet for ham blir å dukke ned i arkivet for å lete der, men siden han kun er interssert i et par av feltene du skriver om, blir det kanskje mye leting og mindre treff. Hva kan gjøres annerledes?

Kategorier:
Hva er så kategorier? Det er et system som fungerer ved at du selv klassifiserer hver artikkel/innlegg ved bruk av en eller flere kategorier. Disse kategoriene er normalt presentert på bloggens sidebar (til venstre eller høyre for bloggens artikler) slik at brukere raskt kan se hvilke områder bloggens artikler dekker. Dermed kan brukeren lett klikke på den eller de kategoriene som er aktuelle, og som mest sannsynlig inneholder artikler brukeren kan finne interessante. En kategori-oversikt på bloggen kan slik virke ryddig, oversiktlig og tilgjengelig for brukeren, og føre til at brukere stadig kommer tilbake. Jeg ville i allefall gjort det.

Blogger har ikke dette systemet, vi ser mer og mer av rundt på Internett, innebygd, og dette er absolutt en større svakhet. Blogger er nå en flott for å starte med blogging, men, mangel på kategorier, kan i lengden bli utslagsgivende for om brukere vil besøke bloggsiden din, og til slutt om bloggerne vil fortsette hos Blogger. Det finnes allerede nå en importfunksjon hos WordPress, hvor du kan overføre din blogger-konto til dem. Den funket helt fint i min test av den i helgen. Grunnen til min test var at jeg fant WordPress som et (trodde jeg) alternativ til Blogger. De har nemlig kategorier innebygd. Problemer var bare, som nevnt ovenfor, at man kun kan laste opp 25 MB med bilder, og ettersom jeg synes artikler blir temmelig tørre uten bilder ble jeg nødt til å dra slukøret hjem til Blogger igjen. Nå må jeg også nevnte at WordPress har, i mine øyne, flere feil, de også. En er at publiseringsmulighetene ikke er, på langt nær, så gode som i Blogger. En annen er at mulighetene for redigering av Blogger-malen (eller Template som det heter), dvs utseendet til bloggen din, er ikke tilstede. Blogger derimot har store muligheter for dem som vil forsøke seg, og går alt galt kan det tilbakeføres til det opprinnelige utseendet med ett klikk.

Jeg har ikke, siden jeg ble tvunget tilbake, plutselig blitt pro-Blogger, men jeg har vært nødt til å se meg tilbake og dermed faktisk måtte innrømme for meg selv at kategorier ikke er alt, selv om det er viktig. Lagringsplass er også vesentlig i langtidsplanlegging av blogger, som jeg smertelig fikk oppleve i helgen. Et annet tips: Sjekk og sammenlign informasjon fra de ulike blogg-tilbyderne FØR du velger. På denne måten ser du hvem som passer best i forhold til deg og det innholdet du kommer til å tilby.

Med det sagt…det finnes kanskje muligheter for kategorier i Blogger likevel. Jeg kom over ulike Blogger-sider som faktisk hadde kategorier implantert, og dette skjerpet min nysgjerrighet. Jeg fant til slutt en side som tok opp problematikken om ikke-eksisterende kategorier i Blogger. Det flotte er at samme side har en løsning på problemet. Jeg har ikke satt meg godt nok inn i dette til å tilby en veiledning innen dette felt på det nåværende tidspunkt, men jeg skal komme tilbake til det ved en senere anledning. I mellomtiden kan de som ikke vil vente selv ta en titt på følgende sider:

Håper dette er en dugende løsning. For å se et eksempel på kategorier i praksis, kan du besøke .NET Compact Framework Tutorials som også er blant de overnevnte tilbyderne av løsning på kategoriproblemet.

