You are currently browsing the daily archive for 8. mai, 2006.

Blogger Phydeaux3 har nå skrevet om sin versjon av løsningen som gav oss kategorier i Blogger. Jeg har som tidligere nevnt innført dette kategorisystemet på ITkunnskaps blogg, og, må jeg si, har vært veldig fornøyd med dette systemet. For meg har erfaringen kun hatt noen få men også små bagatellmessige ‘mørke’ sider. Det har vært litt leting og litt småkonfigurering for å oversette scriptene til vårt ‘nordiske’ språk, men det gikk greit. Et annet dilemma har vært, og er det forsåvidt fortsatt, den litt tungvinne løsningen med dobbeltregistreringen av tagger (både ved posting og i etterkant via del.icio.us-lenken (i innlogget modus) under den publiserte posten), men dette er faktisk bare bagateller. Jeg har under min leting ikke funnet noen lettere, og ikke minst utseendemessig bedre løsning enn denne. Før nå…

Det er med litt delt glede at jeg nå melder at en ny, bedre og ikke minst lettere løsning har kommet fra samme scriptforfatter som produserte forrige løsning, nemlig blogger Phydeaux3. Jeg har vært i kontakt med han under min implementering av kategorier i denne bloggen, og det var da han nevnte at han var på vei til å fullføre sin omskriving av sitt kategorier i blogger-script, eller delicious2Blogger som han selv kaller det.

Jeg på min side, på grunn av all fiklingen som ble gjennomført i Bloggers template under implementeringen av kategorier i Blogger, ble frarådet å gå fra den ‘gamle’ metoden til den nye (eller delicious2Blogger, om du vil). Grunnen til dette var at det ville være nødvendig å rydde kraftig opp for å kunne komme tilbake til stadiet før jeg innførte kategoriene, men det ville ikke være umulig. Dette gjorde at jeg bestemte meg for å beholde den kategoriversjonen jeg allerede hadde, selv om ble bedre. Bedre ble den, og ikke minst lettere å installere.

Først. Phydeaux3 viser til en liste over nye features når han presenterer sitt nye script. Her er en kopi:

  • New Features-

  • Completely rewritten scripts – majority of code moved to an external javascript file with less muss/fuss in the body of the template
  • Customization – Virtually everything output by the scripts is now easily customizable, making it easy to convert the output into the language of your choice.
  • Use of a delicious «Common Tag» – now has the ability to add a common tag to all blog posts. What this means is you can use one delicious account to categorize your blog, but still use that same account for your normal bookmarking. Or use it to categorize mulitple blogs.
  • Option to provide an RSS feed link for each ‘category’, with customizable RSS image and heading
  • Added an optional and customizable ‘read more’ link that can be displayed in the ‘notes’ section.
  • Not New But still a feature

  • All links are shown in blog, visitors never have to leave.
  • OMG! A category cloud. Yes the highly desirable in blog cloud is available
  • Setup requires the creation of only one ‘category post’ that is dynamic. All new tags added at del.icio.us are displayed dynamically without any further setup.
  • Everything is given id’s and classes for styling with CSS

Tre ting er viktige å legge merke til blant de nye featurene, og det er at scriptingen vil skje i en ekstern fil, noe som vil gjøre at det blir mindre sjanse for å gjøre feil i templaten, og det blir også betydelig lettere å skifte utsende på bloggen din, eksempelvis via Bloggers eget utseendegalleri. En siste ting er at man nå, via del.icio.us, kan tilby sine lesere feeder basert på kategori, slik at hvis man kun er interessert i når jeg skriver om Blogg så kan de abonnere på blogg og kun få nyheter fra meg når jeg poster om dette emnet.

Jeg har ikke fått testet denne nye løsningen, av overnevnte grunner, men jeg ville likevel presentere løsningen for dere slik at de av dere som er inne på tanken på å implementere kategorier på sin blogg nå har muligheten til å vurdere flere alternativ opp mot hverandre. For dem som er interesserte i å ta en titt på den nye løsningen vil den være tilgjengelig her. Scriptforfatteren er forøvrig også tilgjengelig for hjelp via kommentardelen på bloggen hans, bare sørg for å være innlogget.

For de som forsøker seg…lykke til!

Kalender

mai 2006
M T O T F L S
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  

Arkiverte poster

Leifs Bokmerker