Jeg kom tilfeldigvis over en interessant nyhet da jeg leste nyhetsbrevet fra PC World Norge I går. Nyheten var at en gratis nettbasert office-tjeneste med det fengende navnet ThinkFree var kommet ut på markedet i betautgave, og er dermed tilgjengelig for alle som vil bruke det. Nå er ikke ThinkFree den eneste nettbaserte office- eller kontortjenesten jeg har sett, men det nye er at den faktisk tilbyr brukerne over 1 GB med lagringsplass. Det var her jeg ble interessert.

Det at man kan lagre alle dokumenter her gjør også at man slipper å være forsiktig med størrelsen på dem (man kan gjerne bruke mye bilder osv), og man kan selvfølgelig lagre dokumentene på din egen lokale maskin også. Utseendet er merkverdig likt office, men det gjør samtidig at spranget blir mindre.

Jeg har selv ordnet meg med en konto hos ThinkFree fr de slutter tilby (jeg er kanskje paranoid, men det kan faktisk skje), men for kunne få en konto må du altså registrere deg, bde navn og epost-adresse. Man vet aldri om e-postadressen vil bli benyttet til spam senere, men vil man ha konto er det ingen vei utenom. Det er forresten en ide opprette en e-postkonto dedikert til mulig spam slik at man kan benytte denne adressen i de tilfeller man føler seg usikker. Jeg har forøvrig ikke vært så ‘lur’ at jeg har gjort dette før i det siste, men jeg har til mitt forsvar faktisk aldri på noen måte hatt enorme mengder av spam. Nå får jeg kanskje fem til ti I måneden, og da får jeg samtidig ca tusen mail.

Ok, nok om det. Det var ThinkFree vi snakker om nå, e-post spam får bli et tema en annen gang.

Når du altså har registrert deg, mottar du en mail om verifisere kontoen (altså vise at du faktisk er den personen som ønsker kontoen). Når det er gjort er alt klart og du kan ta i bruk ThinkFree. Det finnes forøvrig to muligheter Den ene er en enkel versjon med kun det du trenger av verktøy, mens den andre, en powermodus, tilbyr det langt flere muligheter. Her er imidlertid det eneste ankepunktet jeg har komme med. For kunne ta ibruk powermodusen, blir du sannsynligvis nødt til installere Java. Dette er forsvidt greit (installasjonen er greit integrert), men det tar litt av futten med nettbasert office siden java m vre installert for at du skal kunne få fullt utbytte av powermodus. Første gang du tar ibruk powermodus vil det også bruke litt tid på å komme igang fordi det lagrer informasjon i cachen. Dette betyr imidlertid at det vil vre kjappt neste gang (håper vi). Selve tekstbehandlingen var helt ok, men kanskje noe treg ved enkelte tilfeller (kanskje noen oppstartsproblemer?). ThinkFree har heller ikke norsk stavekontroll slik at mine ier hele tiden blir omgjort til en stor I (kan kanskje rettes p), og æ,ø ogå ble ikke registrert mens stavekontrollen var aktivert, men alt i alt var det nesten helt kurrant. Dette innlegget er eksempelvis krevet i powermodus, og jeg fikk en del problemer siden ThinkFree ikke hadde noen god holdning til de norske bokstavene. Jeg måtte blant annet gå gjennom innlegget to ganger for å rette opp feil. Dette håper jeg lett kan rettes på, men inntil da, må jeg si at det kan bli bedre. For deg som skriver på engelsk er dette et ikke-emne, men for oss norske skribenter er dette et problem som faktisk kan gjøre at vi foretrekker andre tjenester.

Uansett, programmet…unnskyld, nettjenesten, er likevel verd et forsk. I hvertfall med tanke p nettlagringen av dokumenter og et ok interface, slik at opplevelsen nok frer med seg flere fordeler enn ulemper.

For dem som vil teste tjenesten kan klikke her.

Velbekomme!

OBS! Tar forbehold om eventuelle språkfeil, i artikkelen, som har sluppet unna mitt granskende syn.

